عضو سندیكای تولیدكنندگان برق :

ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام گردد

ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام گردد به گزارش ام آی جی تی، عضو سندیکای شرکت های تولید کننده برق با تکیه بر این که وزارت نیرو وظیفه دارد ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق را اعلام نماید، اظهار داشت: هم اکنون نرخ هایی با منطق غیرمشخص و شرایط مبهم اعلام می شود.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، در ایام گذشته با ابلاغی از سمت وزیر نیرو سقف قیمت پیشنهادی انرژی در بازار برق ایران از ۶۴۲ ریال به ازای هر کیلووات ساعت به ۸۰۳ ریال افزوده شد و نرخ پایه آمادگی کماکان ۱۸ تومان به ازای هر کیلووات ساعت ثابت ماند.

به گفته سخنگوی صنعت برق این افزایش فقط برای خرید برق از نیروگاه ها بوده و به هیچ عنوان تعرفه برق مصرفی مشترکان تغییری نخواهد کرد و مصرف کنندگان برق، کماکان برمبنای تعرفه های تعیین شده نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام خواهند کرد.
با این حال این نرخ بسیار مهمی برای نیروگاه های بخش خصوصی بوده است و بر افزایش درآمد انرژی نیروگاه ها در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم تأثیر مستقیمی دارد. با اینحال همچنان خیلی از فعالان صنعت برق نسبت به این نرخ و ساز و کار اعلامی آن منتقد هستند.
اختیار فراقانونی به افراد خاصی برای تعیین نرخ داده شده است
در این راستا، سیدصادق نیکوسپهر، عضو سندیکای شرکت های تولیدکننده برق در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق دستورالعمل بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم وزارت نیرو موظف بوده ضوابط تعیین نرخ سقف بازار و آمادگی را که بصورت سالانه یا حتی بازه های کوتاه تر از سالانه را اعلام نماید که این اتفاق نیافتاده است. وقتی این بند دستورالعمل اجرائی نشده عملاً یک اختیار فراقانونی به یک سری افراد داده شده که نرخ هایی را در بازه های نامنظم با منطق غیر مشخص و شرایط غیر معلوم اعلام کنند و این طور می شود که در یک سال اعلام نکنند و یک سال اردیبهشت، یک سال خرداد و یک سال شهریور اعلام گردد.
وی با تأکید بر این که انتقادی که به جلسات هیئت تنظیم غیرعمومی بودن این جلسات است، اضافه کرد: در حقیقت فضا به شکلی نبوده که همه کارشناسان در معرض مباحث و جزییات تهیه نرخ های هیئت تنظیم باشند. نرخ برق یک بحث امنیتی نیست و یک بحث کاملاً کارشناسی است و خیلی خوب است که کارشناسان در معرض این محاسبات و منطق آن باشند که هم برای پیش بینی سرمایه گذاری و هم برای صنایع خوب است.
نیکوسپهر اشاره کرد: با این پیش فرض، هیأت تنظیم محاسباتی انجام داده و یک جدول شش نرخی و شش جفت نرخ تهیه کرده بود و این جدول در جلسه ای که نماینده سندیکا حضور داشت تعیین تکلیف شد؛ یعنی شش جفت نرخ تعیین شد که جهت ابلاغ برای وزیر ارسال شود و نرخی که الان اعلام شده، هیچ کدام از آن شش تا نیست؛ یعنی یک پروسه اشتباه و غیر شفافی که هیأت تنظیم برای تعیین نرخ پیش گرفته بود، وزیر نیرو نیز در اقدامی غلط نرخ دیگری را گذاشته بود؛ یعنی نرخ ۸۰۳ و آمادگی سال ۱۸۵ در هیچ کدام از آن منطق ها نبود. در محاسبات شش جفت نرخ که در خرداد ماه انجام شد و هیأت تنظیم جهت تعیین تکلیف به وزیر نیرو ارسال کرد حساب و کتاب ها با سوخت ۱۰ تومانی انجام شده بود. هم اکنون طبق استعلاماتی که انجام شده بنظر می رسد نرخ ۸۰۳ با سوخت ۲۵ تومانی است؛ یعنی باز هم یک عملکرد غیر شفاف و عملکردی با نظر شخصیِ یک سری افراد است. طبق محاسباتی که توسط ما انجام شده بنظر می رسد این نرخ کم است ولی تا مبانی آن ارائه نشود قابلیت نظر کارشناسی ندارد.
انتقادی بر ثابت ماندن نرخ پایه نیست
این فعال ص نعت برق در پاسخ به اینکه چرا نرخ پایه هشت سال است که ثابت مانده است، اظهار داشت: من انتقادی بر ثابت بودن بهای آمادگی ندارم؛ چون هیأت تنظیم بازار برق با یک مبنای اقتصادی تعیین می کند که چه قسمتی از بهای پرداختی به نیروگاه ها بابت آیتم های مربوط به آمادگی پرداخت گردد که بیشتر ناظر به بازگشت سرمایه گذاری است و چه بخشی باتوجه به نرخ انرژی پرداخت می شود که ناظر به هزینه های متغیر است.
وی در ارتباط با اینکه نرخ حاضر چه میزان می تواند مشوق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این صنعت باشد، با اشاره به اینکه ذیل برنامه ششم هیچ سرمایه گذاری نسبت به راه اندازی نیروگاه و انعقاد قرارداد با وزارت نیرو اقدام نکرده است، اشاره کرد: اگر فکر می کنید بازار برق ایران شرایطی داشته که سیگنال تشویق به سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ارسال نماید این فکر صددرصد غلط است و به اندازه ای نرخ ها پایین تر از حد انتظار و رفتار شرکت مدیریت شبکه یک طرفه است که اگر هم مقرر است سرمایه گذاری برای ورود به عرصه سرمایه گذاری در تولید برق اقدام نماید، این در حقیقت قرارداد خرید تضمینی است که چنین سیگنالی را ارسال می کند و نه بازار برق؛ پس وقتی چنین کارکردی ندارد، بی مدلول است. در دنیا این اتفاق می افتد؛ یعنی خروجی بازار یک نرخ رقابتی است و برمبنای شرایط مختلفی که به وجود می آید می تواند سرمایه گذاران را برای مناسب بودن یا مناسب نبودن سرمایه گذاری در هر حوزه ای آگاه کند. در کشور ما چنین کارکردی برای بازار برق نمی بینم. بدتر از روش برخورد با نرخ ها روش برخورد سلیقه ای است که هر مقامی هر طور و هر زمانی که دلش می خواهد بدون مشخص کردن مبانی اقتصادی نرخ اعلام نماید و طبیعتاً ورود به چنین بازاری اصلاً قابل اعتماد نیست و ریسک ورود به این بازار خیلی بالاست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با رویه و سیاستگذارهای فعلی، امکان انتقال صحیح معاملات از بازار برق به بورس انرژی، چنان که مسئولان مدعی آن هستند، فراهم خواهد شد یا خیر، گفت: اگرچه مسئولان دولتی صنعت برق این روند را به عنوان یک پروسه طبیعی انتقال معاملات از بازار به بورس می دانند، ما آنرا طبیعی نمی دانیم بلکه نامش را دستوری می گذاریم. چونکه برای نیل به فقط چنین نتیجه ای می توانستند کار را آسان تر و با یک اطلاعیه کل رقابت ها را در بازار برق کنسل کنند تا خرید را با یک نرخ دستوری انجام دهند. در نهایت هم با «دستور» می توانند همه معاملات را به بورس انتقال دهند و بازار برق را هم تعطیل کنند! اگر منظور یک انتقال طبیعی است باید دو بازار یعنی بازارهای موازی در دسترس همه بازیگران بازار باشد و هر کدام برمبنای طبیعت خود انتخاب کنند که چه قسمتی از معاملاتشان را در کجا انجام دهند. سرکوب نرخها در بازار با تعیین قوانین یک طرفه، تعیین شرایط تبعیض آمیز در قرارداد خرید برق همچون عدم پردات خسارت تأخیر به فروشندگان، دستکاری در بورس و قرار دادن یک سری الزامات در آن، مانند آنچه با مصوبه ۳۴۸ هیأت تنظیم بازار برق صورت گرفت و نیروگاه ها را ملزم به عرضه درصدی فزاینده از برق تولیدی در بورس کرده اند، بطوریکه در صورت عدم اقدام در این زمینه به عنوان تبیه بهای آمادگی به ان ها پرداخت نمی گردد، در صورتیکه چنین برخوردی بنظر می رسد با «قانون تسهیل رقابت و منع انحصار» مطابقت ندارد.
نرخ های بورس از روی قیمت های بازار برق تعیین می شود
نیکوسپهر افزود: نرخ های بازارها با نسبتی به همدیگر مرتبطند و نمی توان گفت بازار بورس و بازار برق به هم ارتباطی ندارند؛ کما اینکه همین الان متوجه می شوید نرخ های بورس با نسبتی از روی قیمت های بازار تعیین می شود و تا حد خوبی می توان این ارتباط را دید. اگر قرار باشد این ارتباط خارج از رابطه معقولش شکل بگیرد، عملاً آربیتراژ (بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) است و امکان دارد افرادی بتوانند از این مساله سوءاستفاده کنند. اینکه بصورت دستی و با اعمال نظر شخصی مناسبات یک بازار با رفتارهایی بر خلاف قواعد بازار و رقابت سرکوب شود، بعید می دانم به بازار دیگری کمک نماید، در حقیقت با چنین رویه ای هم آن بازار و هم بازار دوم خراب می شود.

1401/06/29
22:08:59
0.0 / 5
616
تگهای خبر: انرژی , تولید , خرید , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

سایت ام آی جی تی یک منبع ارزشمند برای علاقه‌مندان به حوزه انرژی، اقتصاد و نفت و گاز است، که با ارائه اطلاعات دقیق، تحلیل‌های به روز و پوشش گسترده موضوعات مرتبط، به کاربران کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از مسائل مربوط به انرژی داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های خود در این زمینه، موفق‌تر عمل کنند
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

MIGT
migtco.ir 1397-1404 - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز

MIGT: دروازه‌ای به سوی دنیای انرژی، از نفت و گاز و سوخت فسیلی تا انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های نوین، همراه با تحلیل‌های دقیق و اخبار به روز